Nog maar 1 maand! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Rynk Togt - WaarBenJij.nu Nog maar 1 maand! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Rynk Togt - WaarBenJij.nu

Nog maar 1 maand!

Blijf op de hoogte en volg Rynk

07 Juni 2014 | Indonesië, Singaraja

De maand mei is alweer voorbij! Gekkenhuis. Vannacht zijn we terug gekomen van onze studie/vakantie reis op Java. Om even terug te koppelen. Wij zijn naar Java gegaan omdat we daar een afspraak hadden met het ministerie van onderwijs. Hier hebben wij het Piramide programma gepromoot bij de overheid. Dit hebben we gedaan in samenwerking met uiteraard Jannie (onze landencoördinator), Directeur van Windesheim Harry Frantzen (Bewegen en Educatie) en contactpersonen vanuit verschillende plaatsen vanuit Indonesië die interesse hebben in het Piramide programma. Daarnaast was Undiksha (de universiteit en partner van het Piramide programma) natuurlijk ook van de partij.

Wat hebben wij gedaan om de ontmoeting kracht bij te zetten:
- Piramide geobserveerd op onze Pilotschools
- Materialen ontwikkeld om het Piramide Programma nog beter te laten functioneren (Planborden, dagritmekaarten)
- Promotiemateriaal ontwikkelt (Promotie filmpje voor Piramide, Brochure)
- Scholen bezocht die interesse hebben in het Piramide programma en gekeken naar de mogelijkheden om daar Piramide te implementeren.

Met al deze voorbereidingen zijn Kris en ik erg druk geweest voordat we de 14de mei vertrokken naar Java. Qua project liep het allemaal erg op rolletjes eigenlijk sinds April. Dus dat was heel erg lekker. De tijd is erg efficiënt geweest.

De week voor Jakarta is Annika langsgeweest om eens op Bali te snuffelen. Natuurlijk was ik de eerste twee dagen ziek, zwak en misselijk. Daarna hebben we een vulkaan beklommen, dolfijnen gecheckt, door rijstvelden gebanjerd, scooter leren rijden (wat had zij een mazzel met een fantastische instructeur), uit eten geweest, dagje gelegen bij een heerlijk zwembad etc. Super :D

Sprongetje!
Huppa we zijn in Jakarta. We hebben hier in totaal 6 dagen gezeten. Tweede grootste stad qua inwoners van de wereld. Dus ja het was druk. Maar Kris en ik hebben dat nu ervaren en we vinden het wel wat. We hebben culturele plekken bezocht, het oude Batavia, kerken, monumenten en we hebben 2 dagen echt alleen maar in een shoppingmall geleefd. Wat een kolossale dingen. Alles hebben ze daar, een groot feest. Ze hebben één normale en één voor de gruwelijk rijke. Daar zijn we doorheen gelopen durfde alleen ergens te eten. Heerlijk trouwens!

In de shoppingmalls ingeslagen voor ontmoeting met het ministerie. Beetje goed gekleed kan geen kwaad, naar de kapper geweest inclusief hoofdmassage mooi werk, 4D bioscoop gezeten en een normale 3D en dat voor maar 15 euro p.p. inclusief popcorn en drinken. Films: Amazing Spiderman en Locke!

Beste Sate Ayam restaurant gevonden in Jakarta! Grof Genot. Maar goed ik kwijlde nog steeds minder dan wanneer ik het woord Frikandel alleen al maar hoorde. Gister heb ik even aan het fotolijstje (foto van frikadellen) van Ricardo en Marlies (Helden) geknabbeld. De smaak was helaas matig.

Anyway daarna kwam Jannie aan op vrijdag en we hebben haar ontmoet op zaterdag. Op zaterdag hebben we de presentatie voorbereid voor maandag bij de presentatie. Dit hebben in samenwerking gedaan met partners vanuit de Java en Lombok omgeving. Prima ontmoeting.

Zondag zijn we met Jannie naar Batavia stad gegaan. Hier de resterende Nederlandse overblijfselen gezien. We kwamen op een groot plein en daar waren de hit van dag. In totaal zijn we zeker een uur kwijt geweest aan op de foto gaan. Ze waren door het dolle heen. Met een echte Nederlander op de foto in Batavia, natuurlijk priceless. Het was een heerlijke dag die we hebben afgesloten door terug te lopen door de sloppen van Jakarta. Bijzondere ervaring nadat ik al eerder sloppen in Brazilië heb gezien. Het waren weer verschrikkelijke leefomstandigheden maar de mensen zijn er altijd vrolijk. Dwars door de sloppen lag een treinspoor. Toen we praktisch op het spoor liepen kwam er ook even een trein voorbij razen. In de sloppen kwamen we een vijftal vriendinnen tegen (eerst even op de foto, natuurlijk) en daarna hebben we bij één van de dames op haar kamertje gekeken. Laten we het klein maar effectief ingericht noemen.

Toen was het maandag en moesten we om 7:00 in de taxi zitten om op tijd aan de andere kant van Jakarta te komen. Normaal zijn er verschrikkelijk veel trafficjams rond dit tijdstip, vandaag niet en 7:15 waren we op plek van bestemming waar we pas om 9:00 een afspraak hadden. De ontmoetingsplaats was een luxe hotel waar de rector van Undiksha verbleef. We zijn naar binnen gelopen voor een ontbijt. We zagen er zo goed uit dat we de zaal inliepen en ze vroegen in welke kamer we verbleven, lachen. Toen gezegd dat we hier niet verbleven. Lekker gaan eten en we liepen uiteraard de rector Mudarawan tegen het lijf en hebben gezellig samen ontbeten. Na het ontbijt Jannie ontmoet en toen kwamen de andere partners ook binnen wandelen. Één daarvan was natuurlijk onze eigen directeur Harry Frantzen. Die wij alleen bij naam kenden. Al gauw raakte we in gesprek over ons verblijf, zijn zakenreizen en de ontmoeting van vandaag, eerst natuurlijk formeel wat al snel naar informeel doorschakelde gezien we redelijk van de dezelfde humor houden (zowel Kris als ik).

Goed iedereen was verzameld en we gingen naar het gebouw naast het hotel, het gebouw van het ministerie. Hier zouden we de minister ontmoeten. Eerste mochten we naar het gebouw zoeken, in totaal 3x van het kastje naar de muur gestuurd en ja hoor we waren er. Helaas was de minister er niet. En de persoon onder de minister (onder minister, iets in die richting) was er wel, maar daar moesten we nog even op wachten. Uiteindelijk rond 12:00 gesprek gehad van ongeveer 45 minuten. Erg interessant. Piramide mag nu aangedragen worden aan de overheid en de overheid gaat dan een keuze maken voor een programma voor VVE. Wij zijn dus één van de kanshebbers.

Na ons gesprek zijn we rond 16:00 vertrokken met de trein naar Bandung. Dit in gezelschap van Harry en Jannie. In Bandung hadden we een volgende afspraak met de beste universiteiten op het gebied van onderzoek doen. Hier zijn we dinsdag heen gegaan. Dit omtrent Piramide en een samenwerkingsverband tussen Windesheim en UPI over uitwisselen van studenten. Hele officiële bijeenkomst en nog misschien nog wel interessanter dan het ministerie. Nu zaten we met allemaal onderwijs mensen aan tafel en dat gaf goede gesprekken en discussies. Op de universiteit daar lopen zo'n 31.000 studenten rond (op Windesheim 21.000, ter vergelijking). Het zag er allemaal heel professioneel uit. Na de officiële ontmoeting zijn we naar de floating market geweest om even te lunchen en te socializen. Helaas heb ik daar mijn zonnebril laten liggen, nadat ik de dag ervoor mijn camera en onze Java landkaarten in de trein had laten liggen. Niet chill en uberdom. De trein is de enige plek waar ik altijd spullen laat liggen, je wordt er doodmoe van!

Dinsdagavond nog even een bonteavond gehouden met Harry en Jannie. Even een biertje gedronken in het hotel en mooie gesprekken gehouden. We stelde nog een kussengevecht voor later die avond op een willekeurige verdieping van het hotel, maar daar stemde ze niet mee in. Ook Achtung die Kurve kwam er niet door. Gemiste kans natuurlijk.

Woensdag onze vakantie begon (na de eerste paar dagen in Jakarta). Wij zijn in de trein gestapt naar Yogjakarta (Yogja). Dit als tussenstop naar Borobodur. In Borobodur een hostel gevonden en daar geslapen om de volgende ochtend om 4:00 uur te vertrekken voor een zonsopgang. Prachtige zonsopgang gehad alleen was het lager wat mistig dus de Borobodur tempel hebben niet zien liggen. Daarna naar de tempel geweest. Wat een kunststuk, alleen was het al snel heel druk met scholen. Die hebben we zoveel mogelijk ontweken omdat we niet nog eens een miljoen keer op de foto wilden. Dat is goed gelukt. Daarna zijn we terug naar Yogja gereisd om daar een paar dagen door te brengen. Yogja is weer een grote en drukke stad, met verschillende bezienswaardigheden. Fort Vredeburg, Palace (helaas niet geweest), Prambanan tempel in de buurt. Yogja wordt ook wel de ziel van Java genoemd. Ook hier weer een shoppingmall opgezocht puur om wat sapjes te drinken. Genieten.

Op zaterdag avond speelde Kris en ik weer eens een aantal potten Yahtzee. Dit is wel echt ons Bali spel. Het blijft fantastisch. Maar goed de eerste pot kreeg ik de grootste nederlaag ooit om mijn oren, dus dan weet je in welke sferen we leven. Dat mens werpt 6x yahtzee, om doodmoe van de worden. Pot twee weet ik lichtelijk wat recht te zetten, pot drie gaat gelijk op. Spannend en geconcentreerd gooien, het gaat namelijk om de polsbeweging natuurlijk. We zijn klaar, Kris telt de punten, begint te lachen en noemt mij LOSER. Ik tel het voor de zekerheid na, wat blijkt Kris heeft een telfoutje gemaakt dat komt neer op ongeveer 30 punten. Na de hertelling bleek ik met 1 punt te hebben gewonnen. Toen heb ik even aangehaakt op Kris haar opmerking LOSER. En even benadrukt wat weegt nou meer winnen met een grove nederlaag of in een 'spanning te snijden' na een eigen telfout er toch achter komen dat je met 1 punt verschil hebt verloren. Na verbaal geweld begon het fysieke geweld. Kris kwam er achter dat ik net Neo ben uit de Matrix en haar bitchslap ontweek (zou een mooie slowmotion movie zijn geweest) zeer fraai. Kris raakte de deur en brak haar vinger (dat wisten we de volgende dag zeker in het ziekenhuis). In drie maanden tijd hebben wij zoveel ziekenhuis gezien dat slaat nergens op. Redelijke Pech.

Daarna met gebroken vinger en al in een busje richting Semarang omdat we een aantal dagen wilde vertoeven op de Karimunjawa Islands. De boot ging zowel van Semarang als van Jepara. In de ochtend waren we keurig om 6:00 in de haven van Semarang. Bleek de boot niet te varen (later hoorde wat dat hij al paar maanden kapot was). Wij reizen naar Jepara (2,5 uur). Boot gemist en de andere boten zaten nog 2 dagen vol. Dagje gechilled in Jepara, prima eilandje met strandje gevonden. Goed bijgekleurd en op woensdag konden we eindelijk naar de eilanden.

Heerlijke plek, in totaal 4 dagen gebleven. Met de scooter rond gereden en heerlijk niks gedaan, strand gevonden, gesnorkeld, bootje varen, island hoppen en prima eten met zonsondergang. Toppunt badkamer was buiten, puur natuur genieten. Mooi werk.

Terug op de bewoonde wereld zijn we naar Malang gegaan om de vulkaan Bromo te bezichtigen. Mooi hotel gevonden en nachts om 00:00 opgestaan. Vertrek 01:00. Heerlijke dag en prachtige vulkaan. Achtereenvolgens bij thuiskomst moesten we direct door naar Bali. De drie dagen die we in totaal hebben verspild met de boot naar de eilanden sneden in ons schema. We waren om 11:00 in het hotel. Om twaalf uur moesten we uitchecken. Toen hebben we in de lobby gezeten tot 17:00 en gevolgd door een reis tot 05:00 naar huis. Niet geslapen echt compleet gesloopt.

Dag erna mochten we weer naar stage. Redelijk uitgeblust weer een heerlijke dag bij de kinderen gehad en onze planning voor de laatste 8-10 dagen stage gemaakt. Plannen: Materialen afmaken, plein verven, muur verven, instructie over de gemaakte materialen geven, foto's maken, competitie bezoeken, school bezoeken, materialen wegbrengen naar Pedawa etc. Volle dagen weer.

Vandaag hebben we Twister gemaakt op het schoolplein. Het ziet er echt moddervet uit! Dit gaan we maandag even uitleggen en donderdag en vrijdag keihard spelen met de kinderen. Zaterdag is de allerlaatste schooldag. Dan gaan we naar het strand en daar worden de rapporten uitgedeeld. Mooi concept. Ook zullen wij afscheid moeten nemen van de school en de kinderen. Dan is het toch opeens weer voorbij. Bizar hoe snel het is gegaan eigenlijk.

Zelf reis ik 17de juni weer naar Java. Ik ga nog even een weekje alleen reizen en een week later ontmoet ik Kris weer op een bestemming nog onbekend. Dan nog 2 weken en dan zijn we thuis. Het is precies vandaag nog een maand. Komende week even Pabostyle drie verslagen maken. Lange, grove en kwalitatief sterke verslagen die tijdrovend zijn. Gelukkig zijn we daar al drie jaar bedreven in.

Goed ik zal nog wat foto's oploaden van ons fantastische reisje! Genieten.

de Aflsuiter:

Held van de maand:
Job Bruinsma, van deze man krijg ik goede adviezen ver de whatsapp.

Beunhaas van de Maand:
Kris, na het verliezen met 1 punt verschil overgaan op fysiek geweld waarbij ze zelf haar vinger breekt.

Clown van de maand:
Chris Nederhoed, de man die denkt dat Portugal kampioen wordt! Onbegrip.